Frågor och svar

Skriv ut

Kontakta kundtjänst

Telefon: 0247-805 00

E-postadress: leksandsbostader@leksand.se

Här informerar vi om det som vi vet att många undrar över. Hur går det till att flytta in, flytta ut, tvätta, parkera, beställa tv och internet? Vi hoppas att informationen i listan är till hjälp!

Bostadsköfrågor

Här hittar du svar på vanliga frågor om du är intresserad av bostad:

För att ha möjlighet att anmäla intresse på lägenheter krävs att du är registrerad i vår bostadskö. Alla som är registrerade har möjlighet att anmäla intresse på lediga lägenheter under Mina sidor.

Du går in på Mina sidor och fyller du i dina uppgifter.

Registrera dig på Mina sidor

Alla som är registrerade i bostadskön får 1 poäng om dagen och har möjlighet att anmäla intresse för de lägenheter som publiceras på vår hemsida. 

Alla som är registrerade i vår bostadskö får 1 poäng om dagen.

Du trycker på "glömt ditt lösenord?" vid inloggningen. En länk skickas då automatiskt ut till din registrerade e-postadress där du kan välja ett nytt lösenord. 

Din plats varierar varje gång du anmäler intresse på en ledig lägenhet beroende på hur stort  intresset är på just den lägenheten. Din pacering beror på hur många andra som som har anmält intresse och hur många poäng de har. Du kan följa din plats under intresseanmälda lägenheter på Mina sidor.

Anledningen till att du inte kan logga in kan vara att du som registrerad själv valt att avregistrera dig från mina sidor eller att det gått över ett år sedan du senast loggade in för att uppdatera dina uppgifter och därför automatiskt rensats ur intresseregistret.

Nej, poängen är personliga och kan inte överföras eller slås ihop.

Lediga lägenheter publiceras på vår hemsida under lediga lägenheter. När anmälningstiden gått ut och lägenheten avpublicerats sorterar systemet alla intresseanmälningar efter poäng. De med flest poäng får då erbjudande om visning. 

Du tackar nej till det erbjudandet som du fått på just den lägenheten men har möjlighet att anmäla intresse och få erbjudande på nytt.

Om du anmält intresse på en lägenhet och tackat ja till erbjudandet görs en kreditkontroll och referenskontroll för att se om du uppfyller kriterierna för att få möjlighet att teckna kontrakt på lägenheten.

Boendefrågor

Här hittar du svar på vanliga frågor om ditt boende:

Du kan göra felanmälan på vår hemsida eller ringa vår växel under kontorstid på telefonnummer 0247-805 00.

Gör felanmälan

Om något allvarligt fel uppstår då kontoret är stängt ringer du SOS-alarm på telefonnummer 023-197 13.

Du som hyresgäst, ansvar själv för följande saker i din lägenhet:

  • Byte av glödlampor, lysrör och säkringar. Gäller inte lampor i vitvaror
  • Rengöring av filter i köksventilationen
  • Ventilationsdon ska dammsugas vid synligt damm
  • Rengöring av golvbrunn, avlopp till handfat och köksavlopp. Om du har ett avloppsstopp kontakta oss. OBS använd ej propplösare
  • In- och urkoppling av tvätt- och diskmaskin. Detta måste utföras fackmannamässigt och hyresgästen kontaktar behörig fackman. Vid installation av diskmaskin kontaktar hyresgästen Leksandsbostäder innan för kontroll.
  • Reparationer av persienner är hyresgästens ansvar.
  • Vid flytt gäller eventuell återställning av borttagen lägenhetsutrustning såsom badkar, innerdörrar, hatthylla, garderober och skåp.

Hyran ska vara Leksandsbostäder tillhanda sista dagen i föregående månad. Har du autogiro dras hyran sista vardagen föregående månad. Använder du andra överföringstjänster kan det ta några dagar tills pengarna finns på vårt konto. Det är viktigt att du alltid betala hyran i tid!

Om du inte kan eller vill ta kontakt med den som stör, kan du kontakta oss under kontorstid på telefonnummer 0247-805 00. Under kvällar och helger ringer du vår störningsjour Securitas på telefonnummer 010-470 57 61.

Om du misstänker att du fått skadedjur i lägenheten är du som hyresgäst skyldig att anmäla detta till oss så snart som möjligt för att förhindra förökning och spridning.

Vid felanmälan gällande ditt tv-utbud kontaktar du din tjänsteleverantör.

På grund av brandrisk tillåter vi endast elgrillar på balkonger och uteplatser. Vill du grilla med en kol- eller gasolgrill letar du upp en lämplig plats utomhus, där den inte utgör en brandfara och röken inte stör omgivningen.

Det är inte tillåtet att ställa upp studsmattor på den gemensamma gårdsytan då vi som fastighetsägare ej har möjlighet ta ansvar för korrekt användning av dessa.

Vi tillåter uppsättning av parabol på balkongen eller uteplatsen om den monteras i samråd med oss och enligt våra anvisningar. Vi kan motsätta oss en uppsättning om det finns risk för annans säkerhet eller skador på fastigheten.

Avtalsfrågor

Här hittar du svar på vanliga avtalsfrågor:

Inflyttning kan ske efter klockan 13 första helgfria vardagen i månaden för kontraktets giltighet.

Nycklar kan kvitteras ut i vår reception efter klockan 13 första helgfria vardagen i månaden.

Uppsägningstiden är tre kalendermånader. Undantag vid dödsfall och flytt till serviceboende inom kommunen. 

Uppsägningen sker skriftligt av närmast anhörig. Ett dödsfallsintyg måste uppvisas i samband med uppsägningen.

Du kan vid uppsägningstillfället meddela att du önskar lämna lägenheten tidigare. Ditt önskemål läggs då in vid publiceringen av lägenheten. De som får erbjudande om lägenheten har då möjlighet att välja om de vill flytta in tidigare.

Nej, du kan inte överlåta ditt kontrakt.

Nycklarna lämnas till fastighetsskötaren vid avflyttningsbesiktningen. Om du inte närvarar vid besiktningen ska nycklarna lämnas in till kontoret innan besiktningen utförs.

Du kontaktar oss i god tid innan avflyttningsdatum för att boka in en tid för besiktning.

Du som hyresgäst visar själv lägenheten för de personer som får erbjudande om visning.

Sidan uppdaterad: 2022-04-26